Besibaigiant kalendoriniams metams dažnam paramos gavėjui, įgyvendinančiam projektą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos (Programa) priemonę, baigiasi verslo plano įgyvendinimo laikotarpis arba vieni iš kontrolės metų. Nacionalinė mokėjimo agentūra (NMA) sulaukia nemažai klausimų dėl projekto įgyvendinimo aplinkybių, kurios gali būti svarbios vykdant projekte numatytą veiklą, siekiant tinkamai įgyvendinti projektą.
Pažymėtina, kad bendruoju atveju paramos gavėjas privalo laikytis visų prisiimtų įsipareigojimų, nurodytų tų metų Programos konkrečios priemonės įgyvendinimo taisyklėse, pagal kuriais teikė paraišką paramai gauti, t. y. projektą įgyvendinti taip, kaip buvo numatyta jo verslo plane ir / ar paraiškoje.
Atkreiptinas dėmesys, kad paramos gavėjų patogumui NMA yra parengusi atmintines ir rekomendacijas kiekvienai iš Programos priemonių, kuriomis vadovaujantis galima tinkamai įgyvendinti projektą išvengiant pažeidimų. Atmintines galima rasti čia.
Primintina, kad tais atvejais, kai dėl objektyvių priežasčių projektas nėra įgyvendinamas taip, kaip numatyta, rekomenduojama kuo anksčiau susisiekti su paraišką administruojančiu NMA specialistu ir aptarti projekto įgyvendinimo galimybes pasikeitus aplinkybėms. Svarbu pateikti minėtas objektyvias priežastis įrodančius dokumentus ar duomenis.
Vienas iš dažniausiai NMA pateikiamų klausimų – dėl suplanuotų, bet nepasiektų projekto priežiūros rodiklių. Pažymėtina, kad svarbu yra objektyvios priežastys, dėl kurių nepavyksta pasiekti numatytų projekto priežiūros rodiklių. Būtina pateikti paaiškinimą bei visas paaiškinime išdėstytas aplinkybes pagrindžiančius dokumentus tuo atveju, kai suplanuoti projekto rodikliai buvo nepasiekti dėl nenugalimos jėgos (force majeure) ar išimtinių aplinkybių – kai sutartiniai įsipareigojimai negali būti vykdomi dėl aplinkybių, kurių atsiradimo neįmanoma kontroliuoti ir protingai numatyti sutarčių sudarymo metu, taip pat nėra įmanoma užkirsti kelio šių aplinkybių ar jų pasekmių atsiradimui.
Tuo atveju, kai force majeure ar išimtinės aplinkybės yra liga, reikia pateikti medicinos įstaigos pažymą, kurioje turi būti nurodyta: kada aplinkybė – liga prasidėjo, kada aplinkybė – liga baigėsi, ko dėl kiekvienos konkrečios aplinkybės (tam tikros ligos, nes gali būti ne viena) pareiškėjas negalėjo daryti, ar tų veiksmų negalėjo daryti visą reikalavimų vykdymo laikotarpį.
Nenugalimų aplinkybių (pvz.: meteorologinės sąlygos, gaisras, boikotas, streikas ir pan.) buvimą įrodančias pažymas išduoda Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio prekybos, pramonės ir amatų rūmai, veikiantys pagal veiklos zonas. Rūmų, kaip valstybės įgaliotos institucijos, išduota pažyma, vadovaujantis Lietuvos Respublikos prekybos, pramonės ir amatų rūmų įstatymu, yra oficialus rašytinis įrodymas, turintis didesnę įrodomąją galią nei kitos įrodinėjimo priemonės. Pažymos išduodamos dėl tų nenugalimos jėgos aplinkybių, kurios atsirado ir egzistuoja ar egzistavo Lietuvos Respublikos teritorijoje.
Žinotina, kad prisiimti įsipareigojimai gali būti neįgyvendinti ir dėl koronaviruso COVID 19 keliamų pasekmių, kurias galima prilyginti nenugalimos jėgos (force majeure) atvejui. Kiekvieno projekto atvejis yra vertinamas individualiai. Dažniausiai aplinkybės, dėl kurių neįmanoma vykdyti sutartinių įsipareigojimų, yra laikinos. Šalys gali būti atleidžiamos nuo įsipareigojimų, kol nesibaigia force majeure ar išimtinės aplinkybės ir protingą laiką po jų pabaigos, per kurį įmanoma pradėti vykdyti įsipareigojimus.
Pažymėtina, kad apie buvusias nenugalimos jėgos aplinkybes NMA būtina pranešti per 15 darbo dienų nuo tos dienos, kai pareiškėjas ar paramos gavėjas (jo įgaliotas asmuo) gali tai padaryti. Pavėlavus pranešti per nurodytą laiką, NMA įgyja teisę neatsižvelgti į pateiktus dokumentus, nes laikoma, kad dokumentai pateikti pavėluotai.
NMA sulaukia nemažai paramos gavėjų prašymų pratęsti projekto įgyvendinimo laikotarpį arba mokėjimo prašymo pateikimo terminą, motyvuojant sudėtinga geopolitine situacija. Primintina, kad po sutarties pasirašymo arba sprendimo skirti paramą priėmimo dienos kiekvienas su konkrečiu projektu susijęs atvejis yra svarstomas individualiai bei kompleksiškai ir, tik įvertinus visas aplinkybes, NMA gali priimti sprendimą dėl projekto sąlygų (pavyzdžiui – projekto įgyvendinimo termino) keitimo. Taigi, visi konkretaus projekto pakeitimai turi būti raštu derinami su NMA.
Pažymėtina, kad tuo atveju, kai jau yra išmokėta dalis ar visa paramos suma ir paramos gavėjas atsisako projektą užbaigti, jis privalo NMA grąžinti jam pervestas lėšas.
Parengta pagal www.nma.lt